Sådan sikrer du arbejdsglæde på jobbet
Hvem har ansvar for at sikre arbejdsglæden på dit job? Er det chefen? Er det dem fra HR? Eller kan du gøre noget selv? Arbejdsglæde er uhyre vigtigt på alle arbejdspladser. Vi bruger utroligt meget af vores tid og vores energi på arbejdet. Derfor er vores interesse og glæde for at tage på arbejde afgørende for vores personlige velvære – også i fritiden. Negative følelser fra arbejdet har det nemlig med at sive ind i vores fritid, hvilket kan lede til udbrændthed, stress og andre psykiske udfordringer.
Ledelsen har selvfølgelig et stort ansvar for at sikre arbejdsglæden i virksomheden, men der er faktisk også meget, som du selv kan gøre, hvis du ønsker at forbedre arbejdsglæden på dit job.
Det kan du selv gøre for arbejdsglæden
Forskning viser, at arbejdsglæde er en af de tre vigtigste kilder til livsglæde. Så første skridt på vejen mod mere arbejdsglæde er at indse, at det er vigtigt at være glad på jobbet.
Tag ansvar for din egen arbejdsglæde!
Det er dit personlige ansvar at tænke over din arbejdsglæde, og hvordan den kan forbedres. Du kan gøre meget for arbejdsglæden ved at være bevidst på din indstilling. Hvis man går ind til en arbejdsdag med en negativ indstilling, så kan det kun gå en vej. En metode til at få en bedre indstilling er gennem positiv forstærkelse. Helt praktisk vil det sige, at du kan kigge dig selv i spejlet eller blot tage et øjeblik om morgenen, hvor du gentager positive sætninger for dig selv. Sætningerne kunne lyde: “I dag bliver en god dag” eller “i dag giver jeg en ekstra indsats”.
Vær bevidst om din egen arbejdsglæde
Hvis du hele tiden er opmærksom på, hvad der gør dig glad eller sur og ked på jobbet, så er det lettere at gøre noget aktivt for at forbedre den daglige arbejdsglæde. Spørg dig selv, hvornår du er gladest på arbejdet og fokuser på at opnå den følelse oftere.
Brug de små sejre aktivt
En af de bedste metoder til at forhøje arbejdsglæde er at fokusere på hverdagens små sejre. Løser du en opgave på rekordtid, eller oplever du en følelse af tilfredsstillelse ved en bestemt opgave, så stop op og klap dig selv på skulderen. De små sejre er med til at give hverdagen værdi, så nyd de små sejre og del dine succeser med kollegaerne eller familien.
Sig nej til negativitet
Negativitet og brok er en bakterie, der nemt spreder sig mellem medarbejdere. Det kan være nemt at gå med på en kollegas præmis om, at “det bare er for dårligt at…”. Vend dine kollegaers brok til noget positivt eller sig fra, når dine kollegaer er negative uden egentlig grund. Så kan i sammen bevæge jer mod mere arbejdsglæde og mindre negative følelser i hverdagen.
Få hjælp til at styrke arbejdsglæden på jobbet
Meget kan du altså selv gøre for at styrke arbejdsglæden, men arbejdsglæde er en kompleks størrelse med mange parametre og dimensioner. Hvis du ønsker at udvikle bedre kompetencer til at skabe mere arbejdsglæde blandt dig og dine medarbejdere, så kan det være gavnligt med et kursus. Flere kursus udbydere tilbyder faktisk et foredrag om arbejdsglæde, hvor du bliver klædt bedre på til at opnå en større arbejdsglæde.